Subaru Impreza – wszystkie wersje legendy lat 90.!
KlasykiYoungtimer
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Subaru Impreza – wszystkie wersje legendy lat 90.!

Pojazd, który zyskał zwolenników na całym świecie – od Ameryki przez Europę aż po Azję. Piszemy oczywiście o Subaru Imprezie. Dziś chcemy Ci przedstawić wszystkie wersje tego auta, jakie powstały w latach 90.! Było ich naprawdę dużo, nie wszystkie pojawiały się jednak na całym świecie.

Subaru Impreza I 

Japońska marka Subaru zaprezentowała model Impreza I w roku 1993. Produkcja trwała do 2000 roku. Było to auto z segmentu C w wersji 2- i 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowego kombi. Występowało z silnikami B4 o pojemności od 1,5 litra do 2,5 litra. Do dyspozycji klientów japońskie przedsiębiorstwo oddawało 5-biegową skrzynię manualną i 4-biegową automatyczną. W tym modelu napęd przenoszony był na przednią oś (AWD). W zależności od kontynentu pojawiały się inne wersje Subaru Imprezy I – najważniejsze z nich poniżej.

Modele europejskie

Zaczniemy od modeli europejskich. Tutaj najczęściej spotykanym, produkowanym od 1994 roku, był model Subaru Impreza GT, którego pojemność skokowa wynosiła dokładnie 2 litry. Moc tego pojazdu wynosiła dokładnie 208 koni mechanicznych. Był to egzemplarz dostosowany do europejskich warunków i zasad ubezpieczeniowych. Różnice, jakie były widoczne pomiędzy modelem GT a japońskim mocnym i popularnym w tamtym kraju WRX, to przede wszystkim niższa moc i twardsze zawieszenie. Warto zauważyć, że w Europie – ale również Ameryce, o której zaraz będziemy pisać – zabrakło fabrycznie tuningowanych egzemplarzy pod oznaczeniem STI (Subaru Tecnica International). 

Modele amerykańskie

Jak to wyglądało w Stanach Zjednoczonych? Najtańsza wersja nazywała się GC i była napędzana silnikiem 1,6 litra. Należy zauważyć, że był to model cieszący się niemałą popularnością. Co ciekawe, w USA nie były dostępne modele GC w wersji z silnikami Diesla przez zbyt dużą emisję substancji szkodliwych w spalinach. W Ameryce najmocniejszą wersja do kupienia była ta z 2,5-litrowym silnikiem RS. Model miał 167 koni mechanicznych przy 5600 obrotach na minutę. Rozpędzał się do setki w nieco ponad 8 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 200 kilometrów na godzinę. Mocno przypominał japońską, sportową wersję Type-R – niestety pozbawiony był turbosprężarki. 

Modele japońskie

Niewątpliwie w przypadku modeli japońskich Subaru oferowało najwięcej. Niektóre Imprezy pojawiające się na drogach w Kraju Kwitnącej Wiśni nie były dostępne w Europie i USA. Największe różnice były widoczne w modelach z silnikami Diesla. Ich moc była znacznie większa i wynosiła nawet 280 koni mechanicznych. W Japonii dostępna była wersja STI, która, jak już wiadomo, była poddawana fabrycznemu tuningowi. Był to pojazd z silnikiem 2,2 litra 22B o mocy właśnie 280 koni mechanicznych przy momencie obrotowym 6000 obrotów na minutę. Przyspieszenie do setki w tym modelu wynosiło zaledwie 5,3 sekundy, a prędkość maksymalna 248 kilometrów na godzinę. Szybszy był dwulitrowy model P1 rozpędzający się do setki w 4,7 sekundy i osiągający prędkość do 250 kilometrów na godzinę.

Jak widać wersji Subaru Imprezy I było naprawdę dużo, dokładnie dziesięć, jeśli chodzi o silnik. Oczywiście nie wszystkie były dostępne w każdej części świata. Przykładem może być model GC Diesel i normy emisji spalin obowiązujące w latach 90. w USA. Nie da się jednak ukryć, że to po Japonii jeździły najszybsze i najmocniejsze Imprezy.

Photo By Philip Fitzpatrick/Sportsfile via Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Historia ukryta w chromie: Fascynacja klasycznymi samochodami
Historia ukryta w chromie: Fascynacja klasycznymi samochodami
Odkryj magię klasycznych samochodów, które łączą unikalny design i bogatą historię motoryzacji. Dowiedz się, jak kultura retro wpływa na zainteresowanie pojazdami z minionych dekad oraz jakie sekrety kryje się za ich popularnością.
Jak wybrać idealną ochronę dla twoich bel siana?
Jak wybrać idealną ochronę dla twoich bel siana?
Dowiedz się, jak chronić belę siana, aby zapewnić jej optymalną ochronę przed szkodliwymi czynnikami. Zastosuj nasze sprawdzone metody - zacznij działać już dziś.
Poradnik krok po kroku: jak prawidłowo dobrać i zamontować przepustnice, V-bandy oraz końcówki wydechu
Poradnik krok po kroku: jak prawidłowo dobrać i zamontować przepustnice, V-bandy oraz końcówki wydechu
Odkryj sposoby na prawidłowe dobieranie i montowanie przepustnic, V-bandów i końcówek wydechu. W artykule podajemy precyzyjne porady krok po kroku, które pomogą Ci w wykonaniu tych zadań.
Ostatnie wpisy