Pojazd, który zyskał zwolenników na całym świecie – od Ameryki przez Europę aż po Azję. Piszemy oczywiście o Subaru Imprezie. Dziś chcemy Ci przedstawić wszystkie wersje tego auta, jakie powstały w latach 90.! Było ich naprawdę dużo, nie wszystkie pojawiały się jednak na całym świecie.
Japońska marka Subaru zaprezentowała model Impreza I w roku 1993. Produkcja trwała do 2000 roku. Było to auto z segmentu C w wersji 2- i 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowego kombi. Występowało z silnikami B4 o pojemności od 1,5 litra do 2,5 litra. Do dyspozycji klientów japońskie przedsiębiorstwo oddawało 5-biegową skrzynię manualną i 4-biegową automatyczną. W tym modelu napęd przenoszony był na przednią oś (AWD). W zależności od kontynentu pojawiały się inne wersje Subaru Imprezy I – najważniejsze z nich poniżej.
Zaczniemy od modeli europejskich. Tutaj najczęściej spotykanym, produkowanym od 1994 roku, był model Subaru Impreza GT, którego pojemność skokowa wynosiła dokładnie 2 litry. Moc tego pojazdu wynosiła dokładnie 208 koni mechanicznych. Był to egzemplarz dostosowany do europejskich warunków i zasad ubezpieczeniowych. Różnice, jakie były widoczne pomiędzy modelem GT a japońskim mocnym i popularnym w tamtym kraju WRX, to przede wszystkim niższa moc i twardsze zawieszenie. Warto zauważyć, że w Europie – ale również Ameryce, o której zaraz będziemy pisać – zabrakło fabrycznie tuningowanych egzemplarzy pod oznaczeniem STI (Subaru Tecnica International).
Jak to wyglądało w Stanach Zjednoczonych? Najtańsza wersja nazywała się GC i była napędzana silnikiem 1,6 litra. Należy zauważyć, że był to model cieszący się niemałą popularnością. Co ciekawe, w USA nie były dostępne modele GC w wersji z silnikami Diesla przez zbyt dużą emisję substancji szkodliwych w spalinach. W Ameryce najmocniejszą wersja do kupienia była ta z 2,5-litrowym silnikiem RS. Model miał 167 koni mechanicznych przy 5600 obrotach na minutę. Rozpędzał się do setki w nieco ponad 8 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 200 kilometrów na godzinę. Mocno przypominał japońską, sportową wersję Type-R – niestety pozbawiony był turbosprężarki.
Niewątpliwie w przypadku modeli japońskich Subaru oferowało najwięcej. Niektóre Imprezy pojawiające się na drogach w Kraju Kwitnącej Wiśni nie były dostępne w Europie i USA. Największe różnice były widoczne w modelach z silnikami Diesla. Ich moc była znacznie większa i wynosiła nawet 280 koni mechanicznych. W Japonii dostępna była wersja STI, która, jak już wiadomo, była poddawana fabrycznemu tuningowi. Był to pojazd z silnikiem 2,2 litra 22B o mocy właśnie 280 koni mechanicznych przy momencie obrotowym 6000 obrotów na minutę. Przyspieszenie do setki w tym modelu wynosiło zaledwie 5,3 sekundy, a prędkość maksymalna 248 kilometrów na godzinę. Szybszy był dwulitrowy model P1 rozpędzający się do setki w 4,7 sekundy i osiągający prędkość do 250 kilometrów na godzinę.
Jak widać wersji Subaru Imprezy I było naprawdę dużo, dokładnie dziesięć, jeśli chodzi o silnik. Oczywiście nie wszystkie były dostępne w każdej części świata. Przykładem może być model GC Diesel i normy emisji spalin obowiązujące w latach 90. w USA. Nie da się jednak ukryć, że to po Japonii jeździły najszybsze i najmocniejsze Imprezy.
Photo By Philip Fitzpatrick/Sportsfile via Getty Images